Bu Blogda Ara

23 Nisan 2012 Pazartesi

KAYIP ŞEHİR CEND

Türklerin, yerleşik hayata geçtiği 'kayıp şehir Cend' Kazakistan'da bulundu .Cend Şehri'nin keşfini, Ege Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Bekir Deniz yaptı.
Türklerin yerleşik hayata geçmesinde önemli aşama olan Selçuklu Devleti'nin temellerinin atıldığı ve Türk tarihinde kayıp şehir olarak bilinen Cend bulundu. Cend Şehri'nin keşfini, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Türk İslam Sanatları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bekir Deniz yaptı.
Türk Tarih Kurumu tarafından "Türkiye ve Türkiye Dışında Bulunan Türk Eserlerinin Envarter Çalışması" yapıldığını belirten Prof. Dr. Bekir Deniz, "Bu projede, başta İzmir olmak üzere; Batı Anadolu Bölgesi'ndeki Türk Eserleri ile Macaristan, Romanya, Kazakistan ve Avusturya'da bulunan Türk Eserleri'ni araştırmak üzere görev aldım. Türk-Kazak Hoca Ahmed Yesevi Üniversitesi'nde bulundum. Burada da Kazakistan'da bulunan Türk eserlerinin envanter çalışmalarını yürüttüm. Bu çalışmalar esnasında, Türk tarihi için önemli bulgulara ulaştım" dedi. 
Kazakistan sınırları içinde yer alan, Türk Tarihi'nde kayıp şehir olarak bilinen ve Selçuklu Devleti'nin temellerinin atıldığı Cend Şehri'ni çalışmaları esnasında keşfettiğini belirten Prof. Dr. Bekir Deniz, "Cend Şehri, Türk Tarihi'nde önemi büyük olan bir yer. Bugüne kadar 'Kayıp Şehir' olarak adlandırılıyordu. Ayrıca, Cend Şehri'nin içerisinde bulunan, Selçuklu Devleti'nin kurucusu Selçuk Bey'in türbesini de buldum. Bunun yanı sıra, Türklerin İslamiyet öncesinde türbeler yaptığını biliyordum. Fakat bunun günümüze gelen örnekleri yoktu. Kazakistan'da yaptığım araştırmalarda, milattan sonra 8 ve 9. yüzyıllara ait türbeler de buldum" diye konuştu. 
Yaptığı keşiflerin Türkiye'de ve dünyada bir ilk olduğunun altını çizen Prof. Dr. Bekir Deniz, "Bu keşif, ilim dünyasına ilk kez Ege Üniversitesi tarafından tanıtılacaktır. Bu keşif, Türk Tarihi'nde bir değişim ve yeniliktir. İleride yapılacak araştırmalar için de önemli bir adımdır. Bulgularımız da Türk Tarih Kurumu tarafından kitap haline getirilip sunulacaktır. Araştırmalarımız tamamlandığı zaman, ileriki yıllarda daha detaylı bilgilerde vereceğiz" şeklinde konuştu. 
Kazakistan'da yaptığı araştırmalar esnasında kendisine iki rehber ve bir şoförün eşlik ettiğine değinen Prof. Dr. Erol Deniz, "Araştırma yaptığımız bölge çoğunlukla çöl. Bu bölgelerde terkedilmiş olsa da yaşanmaya devam eden yerler keşfettim. Cami, saray, hamam gibi mimari eserlerin kalıntılarına rastladık. Kazakistan sınırları içerisinde, "Ben Türküm" diyen değişik Türk boylarından insanlar var. Orada bu zamana kadar birçok Türk medeniyeti yaşamış. Hun Devleti, Türgişler, Karahanlılar, Batı Göktürkler bunlardan bir kaçı sadece. O bölgede daha birçok çalışma yapacağız" dedi. 
ALINTIDIR.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder